Optische en geluidssignalen (OGS)

Zoals U weet rijden ambulancevoertuigen soms met OGS en houden de bestuurders van amblancevoertuigen zich niet altijd aan de wettelijk bepaalde wet en regelgeving, zoals snelheid, eenrichtingswegen en het negeren van een rood verkeerslicht. Hiervoor zijn wettelijke bepalingen opgesteld, waarin staat beschreven aan welke voorwaarden moet worden gehouden. Hieronder leg ik U uit hoe dit werkt. Alles is afhankelijk van de urgentie die aan een rit is gekoppeld.

Op het moment dat er een melding binnenkomt bij de meldkamer ambulance (MKA), vraagt de centralist uit wat er precies is gebeurd, zodat hij zo snel mogelijk kan bepalen of er een ambulancevoertuig moet komen en onder welke urgentie een ambulancevoertuig naar het opgegeven adres moet. De ambulancezorg heeft de volgende urgenties:

A1-urgentie

Meldingen inzake acuut gevaar voor het leven of de gezondheid van de patient, alsmede meldingen waarbij dit gevaar voor het leven of gezondheid niet, dan na beoordeling ter plaatse door de ambulancebemanning, kan worden uitgesloten. Het betreft hierbij meldingen van ongevallen en ziektegevallen, waarbij sprake is van acute of dreigende stoornissen in ademhaling, bewustzijn en/of bloedsomloop. Hieraan gekoppeld is de eis dat de ambulance binnen 15 minuten na de melding bij de patient is. Hierbij wordt gebruik gemaakt van optische en geluidssignalen (OGS)

A2-urgentie

Meldingen waaruit duidelijk blijkt dat er geen sprake is van direct levensgevaar, doch waarbij het vervoer zo snel mogelijk dient te worden uitgevoerd. Tot de A2-urgentieklasse behoren ABC-stabiele patienten. 

A2-urgente onder OGS:

Dit is een A2-rit waarbij gebruik wordt gemaakt van OGS en waarbij de status vertrek is gegeven door het ambulanceteam. Dit gebruik van OGS is gemeld aan de centralist en wordt ook geregistreerd in het systeem.

B-urgentie:

Dit zogenoemde 'besteld vervoer' wordt omschreven als al het overig vervoer en omvat al het niet-spoedeisende vervoer dat door de ambulance verricht wordt. Wel is dit vervoer vaak tijdsgebonden maar de zorg die aan de patient wordt verleend kan nog steeds erg complex zijn.

 

Als een ambulancechauffeur onder OGS rijdt moet deze nog steeds aan een aantal voorwaardoen voldoen:

- Maximaal 40km/u boven toegestane snelheid.

- Op woonerven mag stapvoets gereden worden (na jurisprudentie is dit een maximum snelheid van 15 km/u)

- Op de vluchtstrook mag maximaal 80 km/u gereden worden en maximaal 20 km/u harder dan het overige verkeer. Dus stel dat het overige verkeer 30km/u rijdt, dan mag een ambulancevoertuig onder OGS maximaal 50 km/u rijden.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb